«Måneden Ramadhân er den hvor Qur'ânen ble åpenbart, (som) rettledning for menneskeheten og med klare bevis på rettledningen og den som skjelner (mellom sant og falsk). Derfor skal den som er vitne til denne måneden faste i den. Men den som er syk eller på reise, (skal faste) det (samme) antall av andre dager. Allah ønsker å gjøre det lett for dere og ønsker ikke å gjøre det besværlig for dere, og (Han ønsker) at dere fullender antallet (fastedager), og at dere lovpriser Allah fordi Han har rettledet dere, og at dere skal bli takknemlige»

Den hellige koranen, 2:186

 

På ny står den velsignede måneden Ramadan for døren. I år kommer denne måneden i midtsommeren, noe som gjør det ekstra krevende å holde fasten. I Norge blir det omtrent 18 timer uten føde, hvilket som er en lang periode for kroppen å avstå fra mat og drikke. Gjennom riktig og avbalansert kosthold vil vi få i oss de nødvendige næringsstoffene, og vil greie å avholde fasten på en god måte. I denne forbindelse har helsepersonell i Oslo fremarbeidet noen råd og tips om hva en bør spise før og etter fasten. Disse kan dere lese i vedlegget under.
Ønsker alle en fin Ramadan!

> Kosthold under Ramadan ( generell)

> Ramadan_kalender_2017